onsdag 22 juli 2015

Och så, en Les Paul till "samlingen" ...

Det är en Epiphone Les Paul Standard från 2004 i Ebony Black. Mitt exemplar är gjort i Daewon-fabiken i Kina och har OK-stämpel från fabrik.

Guitar Info: 
Your guitar was made at the 
Daewon Plant, China
November 2004
Production Number: 1999 
Daewon Musical Instrument Co.
Daewon Musical Instrument Co., ltd. Established in Kyunggi-do, Korea in 1991. Established Daewon China factory in Dalian, Northern China In 2001.

Epiphone Les Paul Standard 


  • Mahogany body
  • Carved top
  • Set mahogany neck with SlimTaper profile
  • Rosewood fingerboard with trapezoid inlays
  • Gold "Les Paul Model" silkscreen on headstock
  • Small open-book headstock (1989)
  • Modern clipped-ear headstock (1990-2013)
  • 22 frets
  • 24.75" scale
  • 1.68" nut width
  • Binding:
  • 1-ply body & neck
  • Electronics:
  • Alnico Classic humbuckers
  • 2 Vol. 2 Tone controls
  • 3-way selector switch
  • Hardware:
  • Chrome hardware
  • LockTone Tune-O-Matic bridge with stopbar tailpiece
  • Amber bell knobs
  • Elevated pickguard
  • Epiphone vintage-style green key tuners (1989-2002)
  • Grover Rotomatic die-cast tuners (2002-2013)


  • Ljudmässigt låter den typiskt Les Paul, "fett" ljud och mickarna har mycket hög output. Perfekt för klassisk 70-80-tals rock. Mitt exemplar letades upp på Blocket och jag betalade nog exakt vad den var värd dvs inget "fynd", jag fick ge 1900Kr och den kostar 3000Kr ny i butik. Skicket var hyfsat bra, men den var skitig och helt galet inställd, efter lite meckande nu ikväll så ser den bra ut och låter bra med låg stränghöjd utan rassel och rätt intonering. Dock behöver jag köpa ett set nya strängar, de två värsta hade jag reserv som jag böt ut till men jag hade inget komplett set hemma. Standardfelen fanns där, bakre axelremshållaren hade lossnat, jag tryckte in rikligt med trälim i hålet och hoppas på att det härdar på något dygn. Två av rattarna var också lösa, det fixades med nagellack. Men allt som allt en snygg och bra gitarr för en överkomlig summa, och soundet är väldigt likt en äkta Gibson Les Paul till en bråkdel av priset. Ett par bilder mitt i natten(dags att gå och lägga sig)





    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar