söndag 5 juli 2015

Fixade ett kit för att åka kunna och jamma med, stärkare och multipedal ...

Inte bara spela hemma, jag vill kunna jamma också, eftersom jag gjorde mig av med min sista gitarrförstärkare för många år sen var det bara att skaffa mig en annan.

Blocket är som vanligt en vän, fick tag i en riktig Vintage-stärkare: Ibanez(Maxon) GX-100 från 1985. Även rätt så sällsynt. Maxon som byggt den är desamma som konstruerade den berömda Ibanez TS-9 "Tubescreamer"-pedalen(Maxon DS-808) och är kända för att ha bra koll på hur en gitarr skall låta. Det är en no-frills 12" transistor combo på 100W "Made in Japan" med två kanaler, fjäder-reverb, dubbla effekt-loopar, parametrisk eq mm men som framförallt låter riktigt grymt på rena ljud och har massor av kraft, de "smutsiga" ljuden samt diverse effekter fixas med en Boss ME-25 som låter riktigt bra men också fungerar bra för mig som inte tänker växla fram och tillbaka mellan en massa sound utan bara ha ett par tre patentsound som styrs med volym och ton. För inspelning hemma är min Yamaha THR-10 fortfarande oöverträffad, men det går knappast att jamma med en riktig trummis med den(inte utan PA i alla fall). Så, nu är det bara att hitta några glada själar att jamma med  :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar