måndag 15 december 2014

Sådär, då är min Vintage-tuner på plats ovanför datorn ...

Det vill säga, min Rotel RT-850L från 1989 och importerad från en ägare i midlands i England genom Ebay. Jag monterade en svensk elkontakt och fixade lite med antennen och till min förvåning låter den nu brutalt bra, det är frågan om det inte är den bästa tuner jag någonsin har haft rent ljudmässigt. Med en stark signal, som den får om man beymrar sig lite om antennen, låter den galet rent och lågbrusigt och framförallt väldigt direkt utan någon konstlad hinna mellan lyssnare och musik. Den låter också väldigt "poppigt" med bastant bas och skimrande diskant.

Det jag gjorde med antennen var att skaffa en dubbelskärmad förlängningskabel med dubbla ferritkärne IF-filter eftersom tunern står i ett datorrum som antagligen har en osund elektrisk miljö. Sen skaffade jag en dedikerad FM-antenn och anslöt till förlängningskabeln långt bort från mina datorer. Det fungerade kalas, skitstark signal utan knäpp, brus eller störningar!

Men som man ser på bilderna nedan så är det också ett seriöst tuner-bygge, och inte något skämt som bara ser ut som en tuner. Bilder på innandöme, och placerad ihop med mina andra Vintage-delar ovanför datorn(en riktigt skön balans till streaming och smartphones):











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar