lördag 25 oktober 2014

Hittade en direktdriven Technics SL-3210 från 1978 i soprummet ....

.., drivningen fungerar perfekt, håller hastigheten och är helt ljudlös(samma Technics borstlösa motor som sitter också i Disco-spelaren SL-1210 MkII), både 33 och 45 fungerar, tonarmslyften fungerar och semi-automatiken fungerar samt att tonarmen ser ut att vara i gott skick och skrapar inte i någon riktning. Det dåliga är att pickup-skal saknas, så det måste införskaffas 1 st. med SME-fäste, pickup har jag liggande(Ortofon OM-10, jag slängde min sista dyra MC-pickup för flera år sen när jag var helt inne på streaming över nätverk) och så har förra ägaren klippt av signal- och jordkablarna, antagligen för att de inte orkade dra ut sladdarna ur racket, men det bör inte vara så svårt att löda dit nya, en så gammal spelare har antagligen rätt så rejäla lödpunkter till skillnad från dagens maskinlödda kretskort. Och så måste jag skaffa en ny gummimatta till skivtallriken, för den saknades.

Förra ägaren har antagligen inte haft någon större behållning av spelaren, eftersom motvikten satt bak- och fram så har antagligen pickupen jazzat både hit och dit. Jisses ...

Men, men, det blir ett kul vinterprojekt att få igång Technics-spelaren, jag har ju 5-600 vinyl i källaren men sista vinylspelaren åkte som sagt iväg för flera år sen. Nu kan man se fram emot att återupptäcka en massa gammal nostalgimusik(förstärkare med RIAA-steg har jag ett par tre stycken dessbättre).

Specifikationer:



Och några snabba bilder:









edit. jag beställde ett pickup-skal från Svalander, 140Kr inkl. frakt, lite dyrt visserligen, jag kanske har något liggande vilket är gratis men det kostar mig mer än 140Kr i tid och bekymmer att vända upp och ner på huset efter ett gammalt pickup-skal jag inte sett på typ 30 år. Ett sånt här blev det, som kommer att få rocka med en Ortofon OM10, gamla kablar ska jag nog ha liggande någonstans som jag kan löda dit:


edit. Och, beställde en skivspelarmatta från Amazon.co.uk för 272Kr inkl. frakt(motsvarande kostar 435Kr på DJ Service), "Analogue Studio DM-205 Rubber Turntable Platter Mat":

"Are you tired of your felt mat serving as a dust trap ?
Upgrade your tired or flimsy old mat with this excellent quality rubber mat
The Analogue Studio DM-205 mat effectively eliminates noise and resonance produced by the turntable drive system (motor, pulley, platter, sub platter, and belt)
as it interacts with the suspension, plinth, tonearm, cartridge and finally the record itself. You'll hear more of the music and less of the noise.
Better than most mats used as original equipment in well known turntables."





När den kommer är det bara lödning av nya sladdar kvar så har jag en grym Vintage Technics-skivspelare i fullt fungerande skick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar